Inspiratie

ECO_VENTIONS

Op deze pagina geven wij plaats aan kunstenaars die wij bewonderen en die ons inspireren, omdat hun werk te mooi is om niet aan u te tonen.

Gabriel Pacheco // Donkere maar prachtige illustraties uit Mexico vol diepzinnigheid…

 

Mijn favoriete illustrator aller tijden is de Mexicaan Gabriel Pacheco, al zijn werk is gewoonweg prachtig. Voor mij is er weinig dat dit kan evenaren.

 

"Gabriel Pacheco is an Mexican painter and illustrator, known for working in the Surreal Visionary style. Born in the City of Mexico in 1973, Gabriel studied scenography at the National Fine Arts Academy. He has given several design workshops at the ENAP and illustration courses for children books in Mexico, Italy and Spain. He began his career as an illustrator when his sister asked him to illustrate a story for her." - gevonden op het web, aan u om verder te ontdekken.

 

 

Les Misèrables.

 

Les Misèrables.

 

Les Misèrables.

 

Les Misèrables.

 

De schone en het beest.

 

De schone en het beest.

 

De schone en het beest.

 

De schone en het beest.

Kaatje Vermeiren // Prachtige ilustraties, unieke grafiek: hierop zijn wij (terecht) jaloers!

 

Na haar middelbare studies tekende Kaatje Vermeire voor een opleiding Grafische en Reclamevormgeving aan de Gentse Academie. Gebeten door illustratie en experiment vervolgde ze haar creatief traject met een opleiding Vrije Grafiek, waarin ze de eindeloze en grensverleggende mogelijkheden van de grafische druktechnieken (houtsneden, etsen, ...) ontdekte.

 

Het boek De Vrouw en het Jongetje was haar eerste grote illustratieve opdracht voor uitgeverij De Eenhoorn (2007). In 2008 ontving ze hiervoor een Boekenpluim en een White Raven. Het boek is ondertussen reeds in 3 talen verschenen.

 

 

 

De Vrouw en het Jongetje.

 

De Vrouw en het Jongetje.

 

De Vrouw en het Jongetje.

 

De Vrouw en het Jongetje.

Dan Mountford // Fotocollages gemaakt door dubbele ontsluiting.

Af en toe gaan kijken bij collega's waar je bewondering voor hebt kan geen kwaad. Zo botsten wij op het fotografisch werk van Dan Mountford.

 

Grafisch designer Dan Mountford uit Brighton, Engeland heeft een prachtig project gemaakt rondom Double Exposure foto’s,.Deze foto’s heeft hij volledig met zijn camera gemaakt, dus zonder nabewerking met software, alleen de kleuren heeft hij nog wat aangepast:Tijd op zelf te experimenteren met de camera, want dit is mooi.

 

 

 

© Dan Mounford

 

© Dan Mounford

 

© Dan Mounford

 

© Dan Mounford

Chris Hipkiss // Detail, ritme, herhaling,…mysterieuze platen om uren naar te blijven kijken.

 

Een originele poster van het duo 'Chris Hipkiss' siert onze woonkamer, en hoe vaak je er ook naar kijkt, je zal altijd weer iets nieuw ontdekken en verdwalen in dit werk. Verbluffend, beklemmend, apocalyptisch zelfs. Waar is Wally voor volwassenen. Bekijk ander werk op de website voor een indruk van de grootte en omvang van dit werk.

 

"Both born in 1964, Alpha and Chris Mason met at the age of eighteen and very quickly became fused by their shared interests and creative aspirations. With two artistic elements – Chris a draughtsperson and Alpha principally a writer – they chose the pseudonym 'Chris Hipkiss', in 1991, for their visual output. Since that time, they have lived and worked in the same studio space, first in their native England and, from 2001, in the south of France." aldus de website.

 

 

 

© Chris Hipkiss

 

© Chris Hipkiss

 

© Chris Hipkiss

 

© Chris Hipkiss

Kaatje Vermeire // 'Mare en de dingen' en 'Mannetje en Vrouwtje krijgen een kind' aangeschaft: opnieuw verbluffende illustraties!

Het wordt een jaarlijkse gewoonte: op mijn verjaardag kreeg ik van Jan enkele prachtig geïllustreerde kinderboeken, waaronder deze van Kaatje Vermeire: twee pareltjes.

 

Na haar middelbare studies tekende Kaatje Vermeire voor een opleiding Grafische en Reclamevormgeving aan de Gentse Academie. Gebeten door illustratie en experiment vervolgde ze haar creatief traject met een opleiding Vrije Grafiek, waarin ze de eindeloze en grensverleggende mogelijkheden van de grafische druktechnieken (houtsneden, etsen, ...) ontdekte.

 

Haar tweede grote opdracht waren haar illustraties voor Mannetje en Vrouwtje krijgen een Kind, een prentenboek met tekst van Brigitte Minne. Kaatje was in november 2008 ook een maand lang te gast op de auteursblog van Villa Kakelbont, wat resulteerde in het beeldverhaal De V-Vlucht van Otar. Hierbij verzon ze zowel woord als beeld. Dit verhaal werd inmiddels reeds vertaald en uitgegeven door de Spaanse uitgeverij Barbara Fiore: El Vuelo en V de Otar.

 

Mare en de dingen - Kaatjes derde prentenboek - met tekst van Tine Mortier, werd in Ronse bekroond met de Grote Prijs van de Picturale 2010 en is ondertussen in niet minder dan elf talen verschenen. Ik hoop dat dit werk de wereld veroverd, want zoiets hoort iedereen te zien!

 

 

 

© Mare en de dingen.

 

© Mare en de dingen.

 

© Mannetje en Vrouwtje krijge….

 

© Mare en de dingen.

Robyn O'Neil // Betoverende en mysterieuze tekeningen van een beloftevolle Amerikaanse kunstenares

 

Recent ontdekte ik bij toeval het werk van de Amerikaanse Robyn O'Neil, die vooral bekend werd na haar animatiefilms. Deze illustraties zijn erg beklemmend en donker, maar doen mij denken aan een wereld van dromen, goden, natuurgeweld en overweldigende krachten… Voor mij is dit heel sterk werk, en een mooie ontdekking.

 

"Robyn O’Neil was born in Omaha, Nebraska in 1977, and currently lives in Los Angeles, California. Her work was included in the 2004 Whitney Biennial. She is the recipient of numerous grants and awards, including a Joan Mitchell Foundation Grant. O’Neil has had several traveling solo museum exhibitions in the United States, and has been included in numerous acclaimed group museum exhibitions both domestically and internationally. She also received a grant from the Irish Film Board for a film written and art directed by her entitled “WE, THE MASSES” which was conceived of at Werner Herzog’s Rogue Film School." © Robynoneil.com

 

 

© The passing.

 

© These final hours.

 

© Onbekende titel.

 

© Detail 'Masses and masses'.

Sebastiao Salgado // Unieke zwart-wit fotografie

 

Geld verdienen door armoede vast te leggen, het is niet iedereen gegeven, maar Salgado doet het op een verbluffende manier. Ook zijn natuurbeelden blijven subliem.

 

In 1993 zette Salgado een nieuwe standaard in de fotojournalistiek met de publicatie van 'Workers', een groot boek met tientallen reportages over eerlijke handenarbeid, van tonijnvissers op Sicilië tot staalarbeiders in Oekraïne. Een geschiedkundig project; veel van wat hij vastlegde staat op het punt te verdwijnen of sterk van karakter te veranderen. Wereldberoemd werd zijn serie over de tienduizenden mannen die, gehuld in weinig meer dan een versleten korte broek, zwoegen in de modder van een goudmijn in het Braziliaanse Serra Pelada… dit boek heeft een vaste plaats op onze salontafel.

 

 

© Siberia

 

© Africa.

 

© Genesis.

 

© Genesis.

Jim Kay // 'A monster calls' Monsters en horror op een mooi manier , dit is de eerste keer dat ik van dit genre houdt.

 

Recent kwam ik het boek 'A monster calls' tegen, met verbluffende illustraties van de Brit Jim Kay, wat een afgrijselijk maar schitterend uitgewerkt monster! Na enig zoekwerk bleek ik niet de enige te zijn met lovende kritiek:

 

“…superb illustrations by Jim Kay. The drawings are part of the very fabric of the book, almost seeming to grow out of the page, like the tree monster himself.” Martin Chilton in the Daily Telegraph, 13 Dec 2011

 

“The towering monster and his ominous landscape are illustrated with appropriate menace by Jim Kay, whose hatch-marked, edgy illustrations give away — and conceal — just enough.” Jessica Bruder in The New York Times, 14 Oct 2011

 

“…he is visited by a storytelling monster in the form of a yew tree (fabulously and atmospherically illustrated in black and white by Jim Kay).” Nicolette Jones in The Sunday Times.

 

 

 

© Illustratie uit 'A monster calls'.

 

© Illustratie uit 'A monster calls'.

 

© Illustratie Jim Kay

 

© The monster sitting down.

Joanna Concejo // Lieflijke, zachte illustraties in potlood. Zacht en vrouwlijk, heel warme, vrolijke prenten!

 

Op de beurs in Frankrijk kwam ik enkele boeken tegen van de Poolse illustratrice Joanna Concejo, en ik was meteen verkocht aan haar werk en stijl. Helaals moeilijk te vinden bij ons, maar gelukkig zijn tal van webwinkels die anderstalige boeken aanbieden. Voorlopig kijk ik dus enkel naar de prenten.

 

 

©Joanna Concejo

 

©Joanna Concejo

 

©Joanna Concejo

 

©Joanna Concejo